Wednesday, April 28, 2010

TUTORIAL UNTUK BLOG

Tukar background lagik. Tak abih2 tukar background. sebulan sampai 2,3 kali. Apa pun, nih blog aku so aku punya suka ler. Yang penting, aku puas hati bila blog aku cantik. Aku jugak berusaha untuk menyenangkan kawan2 yang datang menjenguk. Takmo la blog nih nampak semak samun ja kan.

Kalau yang biasa masuk sini, mesti perasan banyak perbezaan kat blog Cerita-Ceriti Ibu Ayra nih selain daripada background blog yang serba pink panther nih. Antara pembaharuan yang telah dibuat adalah:

1. Aku dah pandai buat strikethrough (ala, potong perkataan yang kita takmo tapi perkataan tu masih ada kat entri cth di entri nih samun, panther dan gajah)

2. Perasan tak, hurup pertama setiap entri aku adalah amat besar gajah. Tapi ku rasa mcm tak sesuai, tunggu masa aku akan modify lagik.

3. Lagi satu, kat ujung address blog aku kat atas tu ada 'favicon' sejambak ros pink. Comel kan?

4. Last but not least, kat bahagian comment blog nih ada numbering (biasanya takde numbering). Yang nih saja suka2, in case tetiba aku nak buat giveaway pastu nak pilih komen di no.tertentu sebagai pemenang. Manala tau kan.

Semua nih adalah hasil godekan aku di internet. Kalau ada yang berminat, aku akan revealkan caranya di entri2 akan datang.

8 comments:

  1. eb x jumper la ros pink tuh?... mana yer?...

    leh ajar camner nk letak banner2 banyak kat bawah jer?... eb rasa ebnyer banner byk sgt la... cam semak jer... plsss help... ;p

    ReplyDelete
  2. mamaaerish: actually ros lupa apa nama tu...mcm icon... kat sebelah kiri address web window mozilla/internet explorer... camana ekk nak explain...jap, nanti ros cari apa termnya...

    banner kat bwh tu, ros just drag je kat page element then place kat bhgn bwh blog...

    ReplyDelete
  3. Anonymous1:33 PM

    aik umah baru lagi heheh cun

    ReplyDelete
  4. nana: hehehe, selagi tak puas hati... dahtu, jumpa plak yg nih...terus x pk panjang... cun ekk? TQ!

    ReplyDelete
  5. waaa...pandainya..camna nak buat urruf pertama tu jd besor? nanti ajar la yer.

    ReplyDelete
  6. Siti: ok, nanti ros buat entri khas utk besarkan font pertama utk every entri...

    ReplyDelete
  7. cikgu, nak blaja jugak, hehe..
    free ek ;p

    ReplyDelete
  8. Nad: insyaallah nanti kita share sama2 ye... tak dikenakan bayaran pun...FOC

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails