Thursday, April 29, 2010

KUIH LAPIS

Semalam kuih sagu. Ari nih kuih lapis pulak. Jangan di tanya pasai apa la nih aku dok buat kuih tradisional. Hehehehe, saja teringin mencuba. Semua resipi2 kuih nih adalah pertama kali dicuba oleh aku. Harap maklum ya.

Gambaq kuih lapis kat atas tu ada 6 lapis tapi yang aku buat cuma empat lapis. Plan mmg nak buat 6 lapis gak tapi lapisan putih yg bwh tu dah tertuang lebih. Bila baki adunan yang ada tu dibahagi dua untuk buat lapisan yg ketiga (putih jugak), jadi sikit sangat. Mananya aku tak tuang semua adunan putih yang balance tu. Bila sampai turn lapisan keempat (merah), jadi tebal lebih dari yg lain.

Kesimpulannya kuih lapis aku cuma 4 lapis dengan ketebalan yg tak sama. Mcm mana pun kuih lapis aku tetap sedap, mantoopppp! Rasanya resipi yang aku ada tu adunannya sket sgt. Lain kali nak kena double kan bhn2 dia. Atau loyang yang aku guna tu besar sgt. Rasanya biasa ja. Aku ada ambik gambar tp cik SE problem, gambar ada error bila transfer ke laptop. Kerana itulah jugak la aku google kuih lapis. Nak cuba resipi aku?

Kuih Lapis

Bahan-bahan:
1 1/4 cwn tepung gandum
1/4 cwn tepung jagung
1/4 cwn tepung beras (tak perasan yang aku kehabisan stok, so aku tambahkan lagi 1/4 cwn tpg gandum sbg ganti)
1/2 cwn gula
1/2 cwn santan pekat
2 1/2 cwn air
1 sudu teh garam
1 sudu besar sirap ros

Cara membuat:
1. Panaskan periuk kukusan.
2. Satukan semua bahan kecuali sirap ros. Kacau sebati atau nak mudah, blender.
3. Tapis adunan dan dibahagi dua.
4. Satu bahagian dimasukkan sirap ros. Kacau sebati.
5. Loyang disapu dgn sedikit minyak. Masukkan dalam periuk kukusan seketika.
6. Mula melapis dimulakan dengan warna putih. Kukus selama 6-8 minit.
7. Dilapis pula dengan adunan merah dan ulang sehingga habis kedua-dua bahagian.
8. Lapisan terakhir dikukus 15 minit.
9. Sejukkan, siap.

SELAMAT MENCUBA!


3 comments:

  1. wahh pndai nye u buat kuih2 traditional ni..kalo i 2/3 kali baru menjadi kot..
    nmpk menarik kuih lapis tu

    ReplyDelete
  2. gee: alhamdulillah, cubaan pertama saya menjadi... tp gambar tu i google coz i x dpt transfer my kuih lapis pic...

    ReplyDelete
  3. Anonymous7:13 PM

    dahla kau mengedik je tau tampar kang baru tau

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails