Tuesday, July 23, 2013

AZRI DAH TAK EXCLUSIVELY BREASTFEED LAGI

Sejak aku mengandungkan azri, memang dah pasang niat nak fully breastfeedkan dia sampai umur 2 tahun itupun kalau diizinkan Allah. Masa dalam pantang, sampai aku masuk keja pada usia Azri 3 bulan azri masih menyusu badan sepenuhnya. Kalau dengan baby sitter, aku bekalkan 5-6 botol yang berisi 3 oz ebm setiap hari. Alhamdulillah susu aku cukup untuk Azri.

5 bulan, 6.7kg

Tapi sejak aku datang bulan, bulan lepas susu aku semakin kurang especially dalam tempoh seminggu 'bercuti' tu. Bulan lepas, masih ada stok yang aku simpan so masih cukup untuk bekalan Azri ke rumah babysitter setiap hari. Tapi, bila 'bercuti' bulan nih, aku dah kehabisan stok. Hampir sebulan ni aku "pam hari ini untuk esok". Tapi akhirnya aku terpaksa pasrah. Susu aku tak cukup untuk azri. Istilah tak cukup tu adalah tak cukup pam untuk dibuat bekalan ke rumah babysitter.

Azri sedang direct feeding

Dan akhirnya aku terpaksa bagi fm kat azri pada usia dia 5 bulan 11 hari. Cita-cita aku tak kesampaian. Memang agak sedih tapi apakan daya aku nak menolak takdir Allah. Hanya takat itu yang aku mampu. Tapi aku hanya stokkan fm kat rumah babysitter. Kat rumah bila time aku ada, Azri akan direct feeding. Alhamdulillah masih ada susu cuma tak cukup untuk dipam.

S-26, fm yang Azri minum sekarang
Adik, ibu dah cuba yang terbaik untuk adik. Dan inilah yang terbaik buat adik. Selagi ada susu, ibu akan bagi. Kat rumah memang ibu akan direct feeding adik. Fm kat rumah ibu ana tu cuma untuk spare in case stok yang ibu bagi tak cukup. Ibu sayang adik, ibu sayang kakak. Ibu sayang anak-anak ibu.


4 comments:

  1. Sedih plak saya baca
    Takpe kak, akak dh cuba yg terbaik utk azri

    ReplyDelete
  2. ye nad, akak lagi sedih... tp nak buat camana... akak redha... mungkin ini yg terbaik utk kami...

    ReplyDelete
  3. Boleh cuba lagi..cuba banyakkan makan tempe..yg berasaskan soya..lobak putih..ikan bilik...ambil juga Shaklee punya product ... insyallah boleh

    ReplyDelete
  4. Rizziela, skrg saya masih pam dan pam dan pam walaupun hasil yg saya dpt tak byk... nih semua cuma ketika saya dtg bulan... kalau dak, alhamdulillah.... dan makanan di atas mmg saya amalkan...oat+milo, v-soy multigrain, air soya ori, tempe dll... saya masih akan menyusu azri walaupun dah tak eksklusif lagi...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails