Tuesday, June 28, 2011

UDANG LIPAN NAK MASAK APA EKK?

Malam tadi aku ajak en abu gi pasar malam di simpang empat Abi. Jalan punya jalan sambil beli brg2, en abu tanya aku pandai dak masak udang lipan. Aku cakap tak penah masak tapi beli ja la, nanti kita balik google la nak masak mcm mana. Kawan2 kat FB pun bleh tolong.

foto kredit to fztogether.blogspot.com

Nih la rupa udang lipan tu. Kami beli sepinggan RM5, banyak. Boleh dua tiga kali masak untuk kami 3 beranak nih makan.

Balik terus tanya kat kwn2 di FB dan aku google. Ada yang kata just rebus dengan serai dan garam sket pun dah cukup. Then makan dengan sos.

foto kredit to shidibum.blogspot.com

Tengah google, jumpa kat blog syerah, dia buat goreng kunyit ja. Nampak sedap.

foto kredit to my-alia.com

Nih plak mee kari udang lipan. Sapa penah try? Aku sah-sah la blom, udang lipan nih mmg aku tak penah makan langsung. Arinih nak try, nak buat nasi tomato dengan udang lipan goreng kunyit plus satu lagi lauk berkuah pedas. Tunggu next entri mcm mana rasanya udang lipan nih ekk...

4 comments:

  1. udang ni ade org panggil udang ketak rasanya sedap kata org laaa byk resepi yg best2 tau boleh google cari..goreng gitu pun sedap hehhe tak pernah makan gak sbb dh lama xnampak kt pasar.

    ReplyDelete
  2. @Cik Puan Nurul

    btol... ada yg panggil udang ketak...ada jugak yg panggil udang mentadak... ros pun baru nak rasa... seumur idup tak penah makan...

    ReplyDelete
  3. i panngil udang ketak.. sepinggan RM5.. murah nyer wak.. beli kat mane?

    ReplyDelete
  4. @Em's Family

    rasanya sebelah utara je kot panggil udang lipan... beli kat pasar malam... sebab tu husband ros beli, lagipun ros tak penah makan...leh aa try... dah buat rebus dgn serai+halia+bwg putih+garam tghari nih...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails