Monday, March 22, 2010

KEK CARROT

Taraaa.... hasil bakaran ketiga yang kluar dari oven aku...
Carrot kek yang mudah dan sedap...
Cuma gaulkan saja bahan2 nya...
Resipi aku godek dari MyResipi...

Bahan-bahan ( 1 biji kek )
  • 2 1/2 cawan parutan carrot (lebih kurang 3 batang carrot)
  • 4 biji telur
  • 1 cawan minyak sayuran
  • 1 1/2 cawan gula putih
  • 2 cawan tepung
  • 1 sudu teh soda bikarbonat
  • 1 1/2 sudu teh baking powder
  • 1 1/2 sudu teh serbuk kayu manis(aku x letak coz x suka)
  • 1 sudu teh serbuk buah pala (nutmeg)(nih pun aku x letak)
  • 1 sudu teh vanilla
  • 1/2 sudu teh garam
  • 1 cawan kacang pecan atau walnut yang dicincang
Cara-cara
  1. Panaskan oven 185 C. Sapukan sedikit minyak pada tin kek.
  2. Campurkan tepung,baking soda, baking powder, serbuk kayu manis, serbuk nutmeg, garam dan ayak.
  3. Pukul telur dan gula sehingga sebati (tak payah pakai mesinl, pakai senduk kayu jer sebab tak payah nak pukul lama lama). Setelah sebati, masukkan minyak dan pukul lagi hingga sebati.
  4. Masukkan campuran tepung tadi sedikit demi sedikit kedalam adunan telur dan kacau sebati
  5. Masukkan vanilla, parutan carrot, dan kacang cincang. Kacau sebati, lepas tu tuang dalam tin kek, bakar lebih kurang 40 minit ke satu jam...ikut saiz tin kek jugak...tebal atau nipis kek ni. Lepas 40 minit tu test la sekali sekala, cucuk ngan lidi.

12 comments:

  1. wah sejak memenjak dah ada oven membaking je kejenye rajin..ehehe

    ReplyDelete
  2. hehehe, dah lama simpan hajat nih nana... dah ada depan mata, apa lagi.... meh la sini, bleh mkn carrot kek....

    ReplyDelete
  3. carrot?? carrot pon buleh jd cake ek

    ReplyDelete
  4. ya, carrot atau dlm bahasa melayu, lobak merah... dah lama org buat carrot kek... kat secret recipe pun ada carrot kek... cuba lah makan, sedap...

    ReplyDelete
  5. amboi semenjak ada oven baru ni....rajin sungguh mencuba berbagai resipi..kalo kita berjirankan best..hari2 leh rasa cupcake, carrot ke...hehehe

    ReplyDelete
  6. kak suzi jugak yg kata semangat membara kan...hehehe... mana ada buat hari2 pun....

    ReplyDelete
  7. Result bizkizz dah kluar incik.....

    ReplyDelete
  8. timakasih kak sitisifir... saya terjah skrg jugak...

    ReplyDelete
  9. nak cuba...nak cuba...
    hmmm...yummmy!

    ReplyDelete
  10. buat izan, jgn x buat...mesti hero2 tu suka...

    ReplyDelete
  11. bestnye kalau pandai masak....i envy u, bole tak?hehehe....
    kat umah ada oven mcm tu jgk, tp pakai skali je, tu pun nak re-heat piza.pastu bungkus masuk kotak balik.

    ReplyDelete
  12. syida, i pun bukannya pandai masak sgt...search resipi then try... i bukannya chef, segan plak u envy me... hihihi tp ok gak, buat semangat bagi rajin lagik...tq...keep in touch!

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails