Friday, September 16, 2005

PSM II......

Hmmmm....mungkin ada yang tertanya-tanya, aper itu PSM II kan?? Itu adalah akronim daripada Projek Sarjana Muda II iaitu satu subjek yang wajib diambil oleh pelajar sarjana muda dalam melayakkan diri untuk mendapatkan segulung ijazah. Sebelum subjek nih, pelajar perlu lulus subjek PSM I dulu.

Alhamdulillah PSM I aku dah setel, dan sekarang disambung dengan PSM II. Tajuk projek aku " Analysis of Static Var Compensator (SVC) in Damping Power Oscillations : Single Machine Infinite Bus (SMIB) Power System using Power System CAD (PSCAD)". Faham tak kalau baca tajuk tu? Kalau yang dalam line Electrical Engineering (esp. Power System) mungkin faham.

Meh aku nak buat sinopsis projek aku tu skit. Aku kena design model SMIB dengan menggunakan PSCAD dalam 4 keadaan iaitu steady-state without SVC, steady-state with SVC, transient without SVC and transient with SVC. Dalam SMIB tu aku kena sambungkan SVC untuk membuatkan litar tersebut lebih efisyen. SMIB tu mcm model transmission line la. Kat Malaysia, kita tak pakai lagi SVC tu. Keempat-empat litar tu aku dah siapkan cuma nak analisis jer tapi semalam penyelia projek aku tambahkan lagi satu litar - 5 bus system supaya aku lebih nampak respon yang diberikan. Sama jugak dgn SMIB, kena design model 5 bus system tu dalam 4 keadaan yang aku sebutkan tadi dan jumlah semua litar aku kena buat = 8 litar.

Setakat nih, semua litar aku dah ok dan cuma tinggal nak analisis dan buat laporan akhir PSM. Boleh dikatakan dah hampir 50% dah siap dan mintak-mintak la aku sempat siapkan ikut dateline yang dah ditetapkan. Untuk kengkawan yang buat PSM II, aku wish korang all the best dan semoga kita dapat siapkan projek memasing dengan jayannya.....

p/s: buat yang ambik PSM I, jangan buat keje last minute...

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails