Thursday, December 04, 2008

KENANGAN TERINDAH

Photobucket

Arini 4 hb 12, ayra genap 7 bulan…
Teringat plak masa sakit nak bersalin...
Memandangkan aku x penah lagi crita pasai nih kat blog nih atau fotopages aku, aku ingat nak buka balik crita nih...
Jom baca...

Jumaat 2 hb 5 pukul 9 pagi aku ada appointment kat klinik O&G Hospital TZ...
Aku direfer dari KK Kangar sebab urine aku kerap kali kotor...
Doc takut buah pinggang aku x ok...
Lepas buat urine test, jumpa gynae…
Gynae kata urine aku dah clear, ok…
She request utk scan coz masa tu aku dah 38 weeks++…
Masa scan tu doc find out yg air ketuban aku kurang…
X cukup utk 2 weeks lagi EDD aku…
Gynae worried baby aku akan lemas...
So, “Awak kena admit arini jugak, kita kena induced bagi bersalin dalam masa terdekat nih”...
Dengaq gynae ckp mcm tu, trus aku nervous...
Sebab x sangka plak aku kena bersalin awai...
Aku dah ready tapi utk 2 weeks more bukan on that time...
Perasaan aku bercampur baur masa tu…
Aku request kat gynae nak admit kat Hospital SB coz nanti dekat nak bwk blk baby ke rmh mama di jitra...
Gynae kata ”awak kena gi cek jantung baby dulu. Kalau ok baru saya boleh lepaskan awak ke HSB, kalau x ok awak kena admit kat sini. Sebabnya takut anything happen kat baby masa travel nak ke HSB.”
Aku pun ikut nasihat gynae...
Kluar dari bilik gynae, kluar jumpa en.abu...
Masa bgtau en.abu yg aku kena admit aritu jugak, terasa sebak ja...
X tau la pasaipa...
Then, kami trus ke wad bersalin utk cek jantung baby...
Alhamdulillah, denyutan jantung baby masih kuat dan aku dilepaskan utk admit kat HSB...
Wutever happen, aku kena admit aritu jugak...
Masa tu dah kol 2.30 ptg...
Sembahyang jumaat en.abu pun entah ke mana...
Kluar dari HTZ, kami p lunch...
Lapar tapi aku x lalu makan sebab dlm kepala nih pkiaq mcm2...
Sudah mkn trus balik rumah, packing brg and kemas rumah sket2...
Ya lah, 2 bulan nak tinggalkan rumah... Berpantang kat rumah mama...
Selesai packing, kami gerak ke jitra...
Ambik mama n nana, dan la mkn cucuq jagung sket then terus p HSB...
6.30 ptg sampai kat HSB, kami ke Dewan Bersalin...
Aku kena buat saringan, cek urine, ambik berat bdn, cek bukaan...
1cm pun x buka lagi...
9.30 mlm aku ditolak dgn wheel chair ke Wad Kenanga…
Ni la first time aku masuk HSB…
Mlm tu nurse bgtau suh aku prepare, mandi n mkn awal esok coz kol 7 aku akan diinduce…
Mlm tu aku tido x brapa lena, dok pkiaq apa yg akan jadi esok….
Aku dpt bilik 4 katil dan berair-cond…
Sebilik dgn aku ada sorang pempuan India…
Aku tgk prot dia besaq sgt, melampau2 besaq...
Nak bangun, lena pun susah...
Rupa2nya dia ngadung triplet (kembar 3).... fuiyoooo....
Patut la....

Sabtu 3 hb 5, seawal pukul 6 pg aku bgn…
Mandi, solat subuh, sarapan…
Tunggu nurse panggil…
Pukul 9 pagi, aku dipanggil masuk ke bilik rawatan...
Doc masukkan ubat 1st... Aku akan diobserve dlm masa 6 jam, tempoh utk sebiji ubat…
Seb baik kena doc pempuan, hehehehe….
Tapi malu gak…
Pukul 3 ptg, lepas 6 jam aku masih xdak rasa apa2…
Jalan pun baru buka 1cm...
Ubat yg ke-2 dimasukkan...
Kali nih kena doc lelaki, Singh plak tu...
Korang bygkan la sendiri (tgn Singh kan selalunya besaq).... adoyaiiii....
Pukul 5 ptg aku dah start rasa contraction tapi sket2....
Still boleh sembang dgn org yg mai melawat…
Kol 6 lebih, rasa sakit makin kerap…
Sampai dah takleh nak sembang, muka pun dah kembang kempis...
Kol 7.15 ptg nurse round wad utk cek temp, cek BP and bg ubat…
Sakit aku makin kerap dan kerap…
Tgk keadaan aku mcm tu, nurse suh aku masuk bilik rawatan...
Depa cek, baru 2cm tapi aku rasa mcm nak beranak sesgt dah....
Sakit woooo....
Lepas tu aku turun drh tapi x byk, maybe jadi camtu sebab nurse cek jln td...
Kena tunggu 3-4cm baru bleh masuk labour room...
Mlm tu aku mmg x bleh lena, dok berkawad dlm wad...
Sebab org kata, bykkan berjln kalau nak senang branak...
Dlm dok tahan sakit tu dan la tgk AE 2008 kat ruang tgk tv...
Sesorg ja sebab masa tu dah kol 11 lebih...
Mama n en.abu x balik mlm tu, tido kat ruang menunggu...
In case tetiba mlm tu jugak aku nak branak kan...
Kol 2 pagi aku x lena lagi....
Nak pejam mata, sakit.... Nak pejam mata, sakit...
Sampai nurse suh aku paksa lena jugak sebab takut aku x larat nak teran esok...
Itupun kalau bukaan dah cukup...
Mlm tu aku asyik berdoa mintak2 la esok bukaan aku dah cukup dan aku ditolak masuk labour room, xyah masuk ubat lagi...
Risau jugak, kalau 3 biji ubat still x cukup buka kena caesar...
Kalau bleh yg sulung nih xmau la caesar kan....
Nanti limited plak kuantiti anak yg bakal dilahirkan...
Dlm dok sakit tu dok sms dgn en.abu...
Aku tulis, ”Abang, nanti kita suh anak panggil kita ibu n abah k... sebab abang dah ada mak, ayah…by dah ada mama, papa… kita ambik yg lain plak…”
En.abu reply, “ok, abg ikut ja…”
Aku tulis lagi, “nanti kita letak nama baby, MYA ADZRA ZUHAYRA k…pastu panggil dia AYRA..”
En.abu reply, “ok, ikut by la…”
Akhirnya kol 5 pagi aku terlelap jugak walaupun utk sejam...

Ahad 4 hb 5, kol 6 pagi aku terjaga...
Siap mandi, jamah roti coklat gardenia dgn milo semug...
Habuan tenaga masa kat labour room... kalau ditolak masuk la kan...
Kol 7 pagi, aku dipanggil masuk bilik rawatan lagi...
Alhamdulillah, dah buka 3cm n doc decide aku dah bleh masuk labour room...
Kol 8 pagi aku ditolak masuk labour room...
Semua family terdekat ada masa tu, sure depa pun nervous…
Aku request labour room yg ’husband friendly’...
Dah memang rezeki aku, bilik tu sapa cepat dia dapat….aku dapat…
Lepas tukaq uniform, pakai uniform pink hospital punya...
Gynae pecahkan ketuban aku pukul 9.15 lebih kurang….
Masa tu contraction xyah ckp la...
1,2 minit sekali….
Doc jugak drip aku utk cepatkan bukaan...
En. abu setia menemani aku…
Digenggam erat tgn aku, di gosok2 bdn aku...
Tima kasih abang...
At least dpt semangat sket...
Ada 3 org nurse yg jugak menemani aku tapi aku lupa nama depa...
Dlm aku dok sakit tu, sambil tunggu cukup 10cm, sempat lagi join nurse2 tu dok crita pasai movie congkak...
Yg kebetulan masa tu tgh tayang kat panggung...
Kol 12 tghari, cukup 10cm...
Nurse suh aku teran...
Byk kali teran, tapi aku rasa mcm x btol ja cara aku teran tu...
Maklumlah anak sulung kan...
Hampir setgh jam, baby x kluar lagi...
Nurse dan en.abu dah menjerit2 suh aku teran lagik... depa takut baby lemas sebab kepala baby dah nampak...
Sedangkan masa tu aku dah tak larat sgt... letih siottt...
Ya la, pagi tu kol 6 pg aku mkn... Cuma sekeping roti n semug milo...
Nurse dah kelam kabut, aku makin letih...
Aku kuatkan semangat.....teran sehabis mungkin... kluar kepala baby....
aku mmg keletihan sangat2.... tapi aku kena kuatkan lagi semangat aku utk anugerah yg dikurniakan Allah utk kami suami isteri....
aku teran lagi.... alhamdulillah, allahuakbar semuanya terkluar dr mulut aku....
Seorang bayi perempuan seberat 3.1kg selamat dilahirkan pada pukul 12.54 tghari secara normal tanpa divakum atau forsep...
Aku nampak muka en.abu terkejut bila dia nampak baby tergolek keluar...
First experience la katakan, saksikan sendirilive kelahiran cahayamata sendiri...
Nurse tunjuk baby kat aku dan tanya apa jantina baby...
Dalam keletihan aku jwb ”pempuan...”
Alhamdulillah anak aku sempurna anggota bdn...
Then nurse bwk baby gi mandi...
Aku mmg teramat letih, tunggu plak utk dijahit tmpt yg terkoyak...
Byk aku kena jahit maybe sebab x pandai teran...gerunnnn masa jahit nih...
Kena plak nurse yg jahit tu garang semcm ja.... sedih rasanya sebab kita tgh sakit...
Apa pun, thanx utk suma nurse n doc yg tlg masa tu...

Kol 3 ptg aku n baby disorong masuk ke wad...
Dpt aku tatap muka anak aku sendiri yg aku kandung selama hampir 9 bulan sebab EDD aku masa tu lagi 11 hari…
Comel sgt dia... Waktu tu jugak en.abu azankan dia...
Dan utk pertama kalinya aku brestfeeding...
Ayra pandai isap...
Dan pukul 4.30 ptg, waktu melawat...
Pama, PIL, adik2 n adik2 ipar semua ada...
Semua org happy... especially aku n en.abu...
Ya Allah terima kasih di atas kurniaanMu ini…

p/s: sori kalau ada yg boring baca entri yg terlalu pnjg nih... just utk tatapan kengkwn yg ingin tau dan jugak utk simpanan aku sendiri... aku lupa nak snap pichas masa kat wad, Cuma ada 2 keping gmbr ayra termasuk yg atas tu...

3 comments:

  1. tiba2 rasa sebak baca entry ni... poyo betul. semestinya satu kenangan terindah mengandung dan bersalin ni kan. walaupun ada keperitannya.

    ReplyDelete
  2. masa nak bersalin tu mmg sakit tp x penah serik kan... saat paling indah...

    ReplyDelete
  3. Anonymous12:36 PM

    huhu
    takutnya baca citer kakros nih
    trasa mcm adek plak yg branak
    tp pas branak tuh sure lupa suma saket sbelum tuh bila dah dpat tengok
    cumelnye ayra...=)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails